سهم جمهوری اسلامی از زنان خبر ساز سال 2010
سوسن دادرس سوسن دادرس

مجله فرانسوی مادام فیگارو در انتخاب زنان خبر ساز سال 2010 ، جمهوری اسلامی را بی نصیب نگذاشت و رتبه نسبتاً بالایی به ایران اختصاص داد. این زنان موضوع داغ رسانه ها در سال گذشته بودند. در میان آنان نام سیاستمداران، همسران آنان، مدافعان حقوق بشر، ثروتمندان، کارگردان سینما و زنان معمولی دیده می شوند.

با توجه به سیاست ها زن ستیزانه در جمهوری اسلامی و در آستانه روز هفدهم دی ماه روز آزادی زنان در ایران و غیبت زنان فرهیخته و آزاده ایران در صحنه های بین المللی، خبر سازی رسانه ها در باره خانم سکینه آشتیانی او را در جایگاه  سوم پس از خانم  میشل اوباما، همسر رئیس جمهور آمریکا و آنگ سان سوچی، رهبر مخالفین حکومت برمه و دارنده جایزه صلح نوبل قرار داد.

درردیف چهارم کاترین بیگلوی پنجاه و هشت ساله برنده اسکار بهترین کارگردان برای فیلم (The Hurt Locker) قرار گرفت و جایگاه پنجم به کلوتید رایس دختر جوان فرانسوی که ده ماه در ایران زندانی بود رسید.

ششمین کرسی به خانم لیلیان بتانکور، ثروتمند ترین زن فرانسوی رسید، او وارث ثروت کمپانی معروف اورئال می باشد که گفته می شود به برخی از سیاستمداران فرانسوی پول های هنگفتی پرداخته است.

هفتمین کرسی به لیچیا رونزولی، نماینده ایتالیائی پارلمان اروپا رسید، او همراه کودک شیرخوارش در جلسه پارلمان اروپا حاضر شد و توانست با این اعتراض خود مرخصی پس از زایمان را به بیست هفته افزایش دهد.

 دیلما روسف، که به تازگی با پنجاه و شش در صد آرا در کشور دویست و پنجاه میلیونی برزیل به ریاست جمهوری رسید با اختلاف زیادی پس از سکینه آشتیانی قرار گرفت. او قرار است در باره رهایی سکینه از حکم سنگسار و آزادی او گفتگو هایی با جمهوری اسلامی انجام دهد.

ردیف نهم به لورا دکر، دختر چهارده ساله هلندی رسید  که در 21 ماه اوت گذشته به تنهایی با قایق خود از بندر جبل الطارق رهسپار سفر دور دنیا شد، سفری که قرار است در سپتامبر سال 2012 به پایان برسد.

مادام فیگارو جایگاه دهم را به خانم مارتین اوبری رهبر حزب سوسیالیست فرانسه و رقیب احتمالی نیکولا سارکوزی در انتخابات سال 2012  واگذار کرد.

در پایان ماریسل والس گارسیا، دختر جوان بیست و سه ساله مکزیکی قرار دارد، او در اکتبر گذشته به عنوان رئیس پلیس خطرناک ترین منطقه مکزیک (Prahedis - Guerrero) انتخاب شده بود.

 

هفدهم دی ماه- هفتم ژانویه 2011


January 7th, 2011


  برداشت و بازنویسی درونمایه این تارنما در جاهای دیگر آزاد است. خواهشمندم، خاستگاه را یادآوری نمایید.
 
مسایل بین المللی